Valdemar Villadsen debuterede fra solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2012 som kontratenor, men efter stemmeskiftet til tenor har han hurtigt etableret sig som en efterspurgt solist over hele Europa.

Således har han optrådt solistisk i Philharmonie Berlin, Royal Albert Hall, Queen Elisabeth Hall, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Oper Kiel, Teatro Principal de Burgos, Internationale Maifestspiele Wiesbaden, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Rossini Festival i Italien, Aarhus Sommeropera, Det Kongelige Teater i København og han har haft velanmeldte solo recitals i Paris, Rom, Basel og ved Bergen Festspillene.

Hans operaroller tæller udover Mozart rollerne Ferrando og Tamino også Almaviva i Rossinis Barberen i Sevilla, Arnold i Rossinis Wilhelm Tell, Officeren i Zimmermanns Die Soldaten, Adam i Svend Hvidtfeldt Nielsens Lænker samt roller skrevet for haute-contre (høj tenor) i barokoperaer såsom Castor i Rameaus Castor et Pollux, Pygmalion i Rameaus Pygmalion, Glaucus i Leclairs Scylla et Glaucus og Apollo i Cavallis Gli amori d’Apollo e di Dafne.

Valdemar har været solist i talrige koncerter og oratorier, og er bl.a. anerkendt Bach evangelist. Han har været tenorsolist og evangelist i Bachs Matthæuspassion og Juleoratoriet ved opførelser i Sverige, Danmark, Schweiz og Tyskland (bl.a. i Philharmonie Berlin). Senest har han bl.a. været tenorsolist i Orffs Carmina Burana (Stavanger Symfoniorkester/Christian Vasquez), Monteverdis L’Orfeo (l’Arpeggiata/Christina Pluhar) og Bachs Kaffekantate (Concerto Copenhagen/Lars Ulrik Mortensen).

Valdemar har arbejdet sammen med dirigenter såsom Fabio Luisi, Giancarlo Andretta, Julius Rudel, Christian Vasquez, Alessandro Amoretti, Lars Ulrik Mortensen, Christina Pluhar, Václav Luks, Paul Hillier, Andrew Lawrence-King, Carlos Mena, Javier Illan, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Benjamin Bayl, Matthew Toogood, David Riddell, Zsolt Hamar, Peter Spissky, Mark Tatlow, Christian Kluxen og med opera instruktører såsom Vasily Barkhatov, Sir David McVicar, Elisabeth Linton og Lucinda Childs.

Valdemar har modtaget flere priser og legater, bl.a. Dronning Margrethes og Prins Henriks Legat og talentprisen Hans Voigts Mindelegat.

Af engagementer i sæsonen 2016-17 kan nævnes Monteverdis L’Orfeo i Potsdam og Gent med L’Arpeggiata, Monteverdis Mariavesper i Philharmonie Berlin, Orff’s Carmina Burana på Arctic Arts Festival og hovedrollerne i både verdenspremieren på Svend Hvidtfeldt Nielsens Lænker på Aarhus Sommeropera samt i Tysklandspremieren på Leclairs barokopera Scylla et Glaucus på operaen i Kiel – en co-produktion med Centre de Musique Baroque de Versailles.